Tijd is geld

De afgelopen week heeft Havenbanen.nl een klein buro onderzoek gedaan naar de transportkosten van een container vanuit Rotterdam en Antwerpen naar Duisburg. In beide steden is gekeken hoelang het duurt om van de grootste containerterminal naar de containerterminal in Duisburg te gaan en hieruit blijkt dat het vervoeren van een container uit de Rotterdamse haven naar Duisburg vanwege arbeid (reistijd) en brandstofkosten (reisafstand) bijna 30% duurder is. Op jaarbasis bedraagt het verschil meer dan 17.600 euro. Zie onderstaande vergelijking.
Rotterdam-Duisburg
ECT (Maasvlakteweg 951) – DIT Duisburg
- 252 km (1/5 = 50,4 liter diesel)
50,4 x 1,89 (actuele dieselprijs NL)
= € 92,26 - 2:51 uur (+12% reistijd = 3:11 uur)
3:11 x € 20 (gem. uurloon)
= € 63,66
Het kost een Nederlandse Chauffeur op jaarbasis (250 dagen heen en weer):
250 x 155,92 x 2 = € 77.960
Antwerpen-Duisburg
ACT (Antwerpsebaan 57) – DIT Duisburg
- 192 km (1/5 = 38,4 liter diesel)
38,4 x 1,78 (actuele dieselprijs BE)
= € 68,35 - 2:20 uur (+12% reistijd = 2:37 uur)
2:37 x € 20 (gem. uurloon)
= € 52,33
Het kost een Belgische Chauffeur op jaarbasis (250 dagen heen en weer):
250 x 120,68 x 2 = € 60.340
Conclusie
Kortom het dagelijks (250 dagen) heen en weer tijden van Rotterdam naar Duisburg is 77.960 / 60.340 = 29,2% duurder en scheelt op jaarbasis 250 x 31 minuten x 2 ritjes = 258 uur werk of te wel 6,5 weken.
Let op!
In dit onderzoek is de aanschafprijs, btw en afschrijving op een vrachtwagen buiten beschouwing gelaten. Het gaat hier alleen om de variabele kosten. De extra kilometers die een Nederlandse chauffeur maakt, zorgt vanzelfsprekend voor een snellere afschrijving. Op jaarbasis rijdt een Rotterdam – Duisburg chauffeur = 126.000 km (250 dagen x 252 km x 2 ritjes) vs een Antwerpen – Duisburg chauffeur = 96.768 km (250 dagen x 192 km x 2 ritjes). Dat is een verschil van bijna 30.000 km per jaar.