Personeelskrapte op de binnenvaart
Het NVVK, het kennisnetwerk voor veiligheidsprofessionals, spreekt haar zorgen uit over de personeelskrapte op de binnenvaart. Volgens NVVK is het voor de gehele sector lastig om goed geschoold personeel te vinden waardoor het vaak onvermijdelijk is dat risicovolle taken ondanks de vele veiligheidsregels aan boord door ongetrainde of niet voldoende Nederlands sprekende bemanningsleden wordt uitgevoerd. Met als direct gevolg dat het aantal door de inspectie leefomgeving en transport geregistreerde incidenten binnen de binnenvaart van 227 in 2023 naar 272 incidenten in 2024 groeide. Dat is een forse toename van bijna 20% in een jaar.
FNV Havens
FNV Havens becijferde dat er de afgelopen 7 jaar even zoveel dodelijke slachtoffers zijn gevallen. In 2017 vielen er zelfs drie dodelijke slachtoffers in tien dagen. Om de ernst te onderstrepen stelt FNV Havens zelfs voor om in navolging van sommige staten in Australië de verantwoordelijke directeur naar een gevangenis te sturen na een dodelijk ongeval.
Wereld van de Binnenvaart
Bekijk ook dit Nieuwsblad Transport interview waarin Frans van Weert van Wereld van de Binnenvaart stelt dat tot 2030 zo’n 20.000 vacatures vervuld zullen moeten worden. Dit vanwege natuurlijk verloop (ouderdom) en de uitbreiding van de vloot om de doelstellingen van de Europese Commissie te halen. In het interview maakt hij ook nog melding dat veel werkgevers moeite hebben om hun personeel te behouden waardoor er jaarlijkse 2.000 mensen de binnenvaart instromen maar bijna net zo hard 1.800 mensen de binnenvaart uitstromen. Het is niet duidelijk waar het precies aan ligt. Mogelijk zijn de arbeidsomstandigheden (te veel uren, te zwaar werk, te laag loon, te veel van huis, te weinig privacy, etc) daar debet aan.